I grund och botten skulle den konventionella processen för rengöring och iordningställande av båt bottnar inkluderar följande:
När båten tas upp, är den första uppgiften men nödvändigt, att skrapa bort den tunga marina tillväxt som finns oftast med skrapning av ytan. Överdriven skrapning kan mycket väl skada gelcoaten om man inte är försiktig.
Nästa steg kan vara tryck-tvätta botten före mekanisk slipning som gör ytan något renare. Slipning av skrovet är den mest destruktiva processen i skrovets rengöring och sker helt enkelt eftersom det är en mycket svår manuell uppgift och nästan omöjligt att hålla från slipning av gelcoat. När gelcoaten är skadad kan vatten komma mellan den och glasfiber. Det hydrauliska trycket från vattnet börjar sedan orsaka blåsor, frakturer och delaminering av gelcoat. Den ursprungliga gelbeläggning är slät textur och tjänar som en skyddande barriär av den underliggande glasfibern. En snabb målning av botten färg och ägaren är helt omedveten om tillståndet i hans skrov på grund av den kosmetiska effekten av färsk målarfärg.
De flesta båtar bottnar har aldrig varit helt strippad helt enkelt eftersom det är dyrt och mycket arbetskrävande med konventionella metoder. Så i själva verket ett lager färg appliceras över en annan och en annan och så vidare. Efter en tidpunkt allt som är kvar är skiktade lager av flagnande färg och gelcoat fel, inte så vacker syn, men de flesta viktig skrovhållfasthet minskas för att inte nämna förlusten av båten operativa prestanda på grund av en grov bottenyta och tillsattes vikt av vatten som har sugits in i glasfibret.
Nya båtägare bör alltid vara närvarande vid tidpunkten för den första sjösättningen, speciellt om båten fortfarande är under garanti. Det är inte ovanligt att blåsor bildas på nyare skrov, särskilt på bottnarna. En snabb visuell inspektion kan bestämma närvaron av blåsor. I vissa fall kan det finnas hundratals blåsor på nya skrov. Varje blåsa skall placeras, tas bort och repareras så att risken för katastrofala fel. En nickel-storlek blåsa kan tas bort på endast 2-5 sekunder!
Så vad Soda blästring? Detta är en högtrycks-, luft drivs, och icke-destruktiv metod för rengöring och färgborttagning på glasfiber, trä, aluminium och andra substrat. Soda blästring är snabb, kostnadseffektiv och flexibel som den hänför sig till den specifika uppgiften: Till exempel har en båt som varit ute i vattnet i flera månader eller så har vanligen oxidering till viss del på botten färgen. Med Soda blästring blir beläggningen ren och redo att tas i bruk per omgående. I andra fall finns en stor bra botten färg på skrovet, men ett nytt lager behövs. Soda blästring utförs sedan utan att avlägsna alla botten färg. Soda blästring tar bort all ytkontaminering inklusive olja, klorider, slag-och marin tillväxt eller vad som helst kan vara på ytan som högtryckstvätt bara inte kan hantera.
Det näst vanligaste scenariot är båtar som har lager på lager av bottenfärg med måttlig till allvarlig skada på gelcoat. Soda blästring kommer att ta bort lager av gammal färg och skadade gelcoat utan att skada den kvarvarande gelcoaten som är utan spindel sprickor och intakta. I detta tuffa scenario är en måttlig nivå av Soda blästring, kommer grundligt förbereda ytan för gelcoat reparation och/eller en tillämpning av barriär beläggning som garanterar år av beläggning livet tjänster och bättre driftsekonomi prestanda på grund av mindre motstånd från grova och vatten mättade bottnar. Sammanfattningsvis kommer Soda blästring stödja och upprätthålla en god skrovhållfasthet samtidigt förbättra prestanda i hastighet för segling och motor båtar med lägre bränslekostnader.